torsdag 9. mars 2017

Litt forskjell fra hva det var


 God kveld på alle sammen:-)

Med skapet fra forrige innlegg på plass, er spisestua i nyhuset så godt som ferdig.
Det mangler litt småflikking her og der, 
lampe over bordet og kanskje skal jeg ha gardiner?
Men nå er det klart til bruk, 
og jeg er superfornøyd med resultatet så langt.
Nå er det bare å be inn til gjestebud :-))


Forskjellen er stor ikke sant??
Det er bare drøye tre måneder mellom disse to bildene.

FØR:
 
Slik så det ut da jeg tok over huset 4. november i fjor.
Her er det ikke gjort NOE siden tidlig 70 tall.
Strietapet på veggene, korkliknende belegg på gulvene, 
og stygge flassede himlinger.
ALT er klart for utskiftning.



Vinduene i huset er noe av det jeg likte best ved huset, 
og de males hvite.
Den gamle strietapeten på veggene er historie, og det er snart klart for ny tapet,
men først skal det legges panel i taket og 
parkett på gulvet.
 
Romjulen ble brukt til å tapetsere.
Veldig intenst å stå alene i et hus uten lys og lamper og tapetsere
så å si alle rom.
Men jeg kom tilslutt i mål.
Innen januar var det meste av tapetsering i huset ferdig.

ETTER:
 
Nytt tak, vegger og gulv er på plass, og det nye spisebordet fra Bohus
blir blikkfang i rommet.
Er suuuuperfornøyd!
Stolene er et bruktfunn jeg fikk kjøpt for en billig penge, 
og ble kjøpt før jeg fant selve huset.
De passet perfekt, og understreket stilen jeg ønsket meg.

 
Her er det nygamle skapet fra forrige innlegg på plass.
Det skled rett inn uten å ta for mye oppmerksomhet.




 



 



onsdag 8. mars 2017

Et kupp!


 

Heisann, 
og gratulerer med dagen til alle kvinner i dag på Kvinnedagen.
Her sitter jeg og er superfornøyd med et bruktfunn jeg fant på søndagen.
Datter, barnebarn og jeg tok en tur til ULLERNLÅVEN
for å se om vi kunne finne noen spennende.

Dette er en lokal låve som er stappfull av gamle og nye skatter, 
...og jeg var på skattejakt:-)
Egentlig var jeg ute etter et lite bord,
men plutselig står dette skapet foran meg.
Hmmm....ikke så veldig pent
 med en lett henslengt blåstenk på.
Ikke helt min smak, så jeg gikk videre.

Men akk, 
da jeg kom hjem, kunne jeg formelig høre at skapet ropte på meg.
Jeg slang meg rundt og dro tilbake.
Skapet sto der ennå, og nå var det i ferd med å bli mitt.
Da eierne så generøst sa de kunne levere det og bære det inn for meg, 
kastet jeg ikke bort tiden. 
Jeg slo til!

 FØR:
 


Skapet er solid, og har en fin fasong, men fagen er helt feil...


Jeg bestemte meg for å male det med sort, matt
 KALKMALING.

 


 

Slik ble det tilslutt.

ETTER:




På bildene ser fargen grå ut,
men i virkeligheten er den sort.










Yess. Jeg ble så fornøyd!
Det passer perfekt i den nye spisestua.


Neste innlegg skal jeg vise hvordan det ble med skapet på plass,

Følg med! :-))


 KLEM



onsdag 22. februar 2017

Den følelsen....


Når drømmen blir bedre enn man håpte på.


 

Jeg har klart det!
Utrolig tilfredsstillende altså.
Jeg var redd jeg ikke skulle greie det,
men nå er jeg snart i mål.
Siden jeg fikk nøklene til huset den 4. november, 
har jeg fungert som en slags byggeleder, innkjøper, 
regnskapsfører, tapetserer, koordinator, maler og interiørdesigner.
Utrolig mange valg er tatt,...små som store, 
...mer eller mindre gjennomtenkt.

Jeg er vel i hus, etter tre måneders oppussing av  
"drømmehuset" fra 1951. 
Det aller meste er revet ut og erstattet med nytt,
og jeg må si meg fornøyd med resultatet så langt.
Belegg fra 50tallet, sprukne avflassede himlinger, blasse veggfarger 
og gamle sprø ledninger er nå historie,
og er erstattet av nye materialer.
Gulv. tak og vegger er dekket av nytt,
det elektriske anlegget er skiftet og oppdatert, 
og det meste av møblene er på plass.

Det er enda endel som står igjen, men nå er jeg inne, 
og alt fungerer tålelig bra. Jeg stortrives!
Er så utrolig deilig med mye plass og herlig natur rundt veggene.

Her kommer et bilderas fra slik det ser ut nå...

Stua:





Syrommet er under utvikling,
og jeg gleder meg stort til å boltre meg her inne:-)


Kjøkkenet mangler utforinger, lyslister og knotter
...men det kommer seg sakte men sikkert.




Det var alt fra meg.
Håper du har en flott vinterferieuke der ute 
og koser deg i finvær.
Her ble det full vinter i dag, og nå kom sooooola:-)))

TAKE CARE!

:-)

fredag 3. februar 2017

Still going strong...


 ....sånn ca nesten ihvertfall. 
Vi kan vel si omlag litt halvstrong..haha:-))

Da var det fredag igjen og en ganske 
rolig dag her til en forandring.
Kroppen har helt tatt helg, først med time hos fyseoterapaut
på morgenen i dag, og ettepå datt jeg helt sammen på sofaen.
Jeg har bilen full av ikeadeler som skal byttes, 
men det blir visst ikke i dag. Kroppen trenger nok litt hvile nå,
etter å ha oppført seg sjokkerende bra 
under hele husrenoveringsprosjektet.
Er superduper glad og takknemmelig for det altså:-))


Litt ulik kvalitet på bildene her underveis
for elektrikeren er ikke helt ferdig ennå. 
Håper dere bærer over med mørke bilder så lenge...

Bildet over er fra gjesterom/loftstue. 
Endelig er flater, lister og tapetsering ferdig i hele huset, 
og nå er det endelig på tide å få inn litt møbler.
Et lass med seng, skap og hyller har ankommet fra ikea,
 og det er bare å sette igang å skru!

 

Et hav av deler og ett lass med skruer...

 

 ett av tre bord som ble satt sammen her om kvelden.
 

Dette bordet var en liten utfordring. 
Sååå tungt og sååå mange deler, men den som er
sta og ivrig får det til :-)

 

Soverommet i dårlig lys. Kommoder og buddha er på plass:-)
 
 

Senga er på plass.
På soveromme står det bare igjen å male den gamle skapdøra. 
Eneste flaten som er igjen fra det gamle.

 

Under her er fra kjøkkenet...

 

En venninne hjalp meg å legge 
fliser over komfyren og over benken.
Litt av en jobb, men morro lell:-)
Alle kjøkkenskapene er nå endelig på plass, og det
mangler bare å få rørleggeren til å koble på
vannet til kummen. Han har lagt nye rør opp fra kjelleren,
så da fikk jeg kummen der jeg ville ha den. Juhuuu!


Fugingen gjorde jeg selv, men fyyyyy for en jobb med disse flisene!
Det ble mange omganger med vaskesvampen for å få av overflødig fug.
Trodde armene mine skulle skille lag med kroppen til slutt! 

 
 

Jeg valgte hvit fug for å få et rolig inntrykk.


 

Ble ganske fornøyd til slutt.



Dette var en aldri så liten oppdatering 
fra husprosjektet her på bruket, 
og nå ønsker jeg bare alle sammen en fortreffelig helg!

Her skal det pakkes ut litt fra flyttelasset i helgen,
og så skal katten få hilse på huset for første gang.
Det blir spennende å se hvordan hun reagerer.
Får håpe hun finner seg godt tilrette i det
nye, gamle huset vårt :-))


  
Nyt helga og ta vel vare på hverandre!
:-))