fredag 30. mai 2014

Refleksjoner om hverdagslykke



Heisann, og god morgen :-) 
Sitter her ute i finværet og nyter de små hverdagsøyeblikkene. Senker skuldrene og lar alle tanker og bekymringer fare.. :-)



 Strikketøyet får være med på morroa. Avstressende, og rene meditasjonen å bare sitte her og nyte NUET... :-)


Å stoppe tankene og bare VÆRE 
- det er den formidable utfordringen. 
 - Eckhart  Tolle

I flere år var jeg så syk at jeg mistet muligheten til å fungere  normalt.  Kroppen spilte ikke på lag, og jeg hadde for lite krefter til å klare stort annet enn å ligge å stirre i taket. Bare det å løfte armen for å klø meg på nesen var en kraftanstrengelse. Min hverdag besto av utallige timer med bare å VÆRE. Jeg hadde plutselig mistet all mulighet til å GJØRE, og fikk overhode ikke hengt med i hverdagen. Livet var liksom "der ute" et sted og kroppen min nektet meg å  delta.
Likevel hadde jeg hverdagslykken! 
.....i de små, små tingene rundt meg. Et tent stearinlys, fuglene som kvitret utenfor vinduet, glade stemmer, vakre blomster....et pent ord, barna som viste at de var glade i meg, omtanke... eller noe som bare var vakkert å se på.





Vi har hver våre oppfatninger om hva som er hverdagslykke. Noen finner den i store, mektige opplevelser, mens andre finner den i de små hverdagsøyeblikkene. Atter andre går glipp av hele greia fordi de blindt haster forbi på vei til det de tror vil være den STORE lykken langt der fremme et sted.

For meg er det de små øyeblikkene, der hvor man stopper tiden og tankene og bare tar inn det som ER akkurat der og da. Se, føle, kjenne, lukte og sanse det som er rundt... 
Det er først da man er i NUET, eller i FLYT som en toppidrettsutøver sikkert ville kalt det.



 Har du det så travelt med å begi deg inn i fremtiden at det nåværende bare er et middel som skal bringe deg dit? Årsaken til stress er at du er HER samtidig som du ønsker å komme deg DIT. Denne splittelsen vil rive deg i stykker. 

- Eckhart Tolle


....men selvfølgelig, man kan jo ikke være i dette nuet hele tiden.  Det kommer og går,  alt ettersom hvor ofte vi greier å stilne tankestrømmen om alt vi må gjøre, være og planlegge. 

Tar meg i det mange ganger.....det å i tankene ligge  minst ti trinn foran. Da er kunsten å få meg selv tilbake til dette beryktede NUET, for det er jo tross alt NÅ ting skjer.  
 Jeg øver og øver..... 




Hva er hverdagslykke for deg??


KLEMMER





Ingen kommentarer: