onsdag 28. mai 2014

Fortsetter å sy....




Ny sommerkjole er ferdig:-)
 Jeg fortsetter å kose meg med å sy lettsydde sommerplagg. Det er jo rene terapien å benke seg foran symaskinen å stenge verden litt ute for en stund. Og siden man bor alene er det ingen som bryr seg.....ja bortsett fra katta da, som er svært så hjelpsom ;-)





Hun bare SKAL legge seg flat på stoffer og mønster når det skal klippes til! Eneste utveien for å få litt  arbeidsro er å stenge pus inn på badet mens klippingen foregår....


Her er mønsteret jeg har brukt:



....og ingen bombe at også dette er fra Stoff og Stil ;-)
har sydd flere av plaggene på dette mønsteret, pluss at jeg har sydd kjolen både med og uten ermer. Forskjellen er stor fra plagg til plagg ved å bruke forskjellige stoffer. ...stoffene fører seg jo litt forskjellig avhengig av kvalitet.




 Slik ble kjolen seenes ut til slutt. Jeg valgte å sy den uten erm, og med en annerledes halskant, bare for å variere litt.

Du kan klikke på bildene for å få de større....

 Jeg klippet et litt stort belegg etter hals- og nakkekantens linje....sydde beleggets skuldersømmer sammen, og festen belegget rette mot rette på kjolen.



 Jeg tegnet en linje på midten, og laget en bue fra hver side og ned i midtstreken. Sy en søm langs hele, og ca 1/2 cm ned på hver side av midtstreken. Klipp opp langs den tegnede linjen.....





 ....og klipp små hakk i buene på sømmonnet rundt hals og nakke, og vreng så hele belegget over til vrangen. Sett nåler før du syr ned belegget med en stikkning langs ringningen.


Du kan klikke på bildene for å få de større


      




Denne halsskjæringen kan brukes både med splitten åpen, eller lukket med en knapp. Knappen jeg har brukt er et kjært minne fra min oldemors syskrin. Jeg arvet en hel masse knapper etter henne.
Husker jeg var helt i min egen verden når jeg fikk lov å leke med de vakre, gamle knappene som hun hadde i syskrinet sitt....rene skattekista det for en lita jente som elsket vakre ting :-))




Kjolen med en kort cardiganjakke.....



...og i tillegg passet den så bra til en "bikerjakke" i hvitt blondestoff som jeg kjøpte i fjor.
Ble ganske fornøyd med denne....den sitter bra der den skal, og er bare å dra over hodet og ferdig til å gå :-)

Nyt kvelden så lenge....vi blogges :-)









2 kommentarer:

ina sa...

wow du kler rødt skikkelig godt! den cardiganen var helt perfekt til, og kjolen ble kjempefin :)

Silkeline sa...

Takk for det Ina :-) Er ikke vant til rødt vettu... Vet ikke hvorfor med har aldri likt rødt noe særlig, men ser at det er litt forfriskende :-)