fredag 6. juli 2018

Betongheller in the making - støpe egne heller

 

Prosjekt betong er i gang...
Jeg har alltid synes betong er så fint!
Barskt, tøft og rått. Kjempefin kontrast
 til mykere materialer og sterkere farger.

Da jeg skjønte at det er så masse fint man kan støpe selv
uten altfor store kostnader og kunnskaper,
er jeg nå i ferd med å gå helt bananas med 
plastboller og emballasjer jeg plukker ut av skap og skuffer. 

Helt nybegynner, og uten annen kunnskap om betong enn 
det jeg har kunnet lese meg til på nettet,
startet jeg med å støpe heller til hagen.
Det er ikke særlig avansert, så et fint sted å starte.
Jeg kjøpte en sekk støp, og noen billige plastdunker
 jeg fant på Europris.

 SLIK HAR JEG GÅTT FRAM

* En sekk (25 kg) HEY`DI STØP betong B20
Holder til ca 7 heller i den formen jeg har valgt her.

 * Plastbøtter, fat eller former smøres med matolje
for å få støpen lett uta av formen etterpå

* Betongen blandes som anvist på posen,
eller som en ganske tykk grøt.
Bruk gjerne en sånn drillvisp, eller om du har
sterke armmuskler så funker det også.

* Bruk en spade eller hendene til å fylle formen i den 
tykkelse (høyde) du ønsker, og klapp det jevnt utover.

* Dunk lett på formen endel ganger til du ser at luftboblene 
kommer til overflaten.

* La betongen tørke under plast, for å forhindre for rask tørking
og sprekkdannelser.

* Spray gjerne med vann underveis i tørketiden for at det ikke tørker for hurtig.

* La de tørke og herde så lenge du holder ut. 
Mine kom ut av formen etter 24 timer når jeg så at 
betongen var blitt lys grå.

 
Resultatet ble ikke perfekt,
altfor mye luftbobler på de første hellene.
Men øvelse gjør mester, og de siste ble ganske bra.
 
Det kjedeligeste med hele prosessen er at det er så lang tørketid!
Tålmodigheten får trent seg litt,
og jeg var kanskje litt for kjapp med å ta de ut av formen,
men satser på at det går bra.

 


  
Da blir det en runde til med syv nye heller
til hagestien min.

Skal også lage fuglebad og noen mindre krukker,
så følg med om du vil se hva denne støpedillen
kan resultere i :-)

 








4 kommentarer:

Unknown sa...

WOW!! Jeg lar meg imponere, dette ble veldig tøft og din kreativitet er inspirerende 😄 Tusen takk, vennen <3 Klemmer i fleng fra Monica

Silkeline sa...

Det er billig, lager seg nesten selv, og er morro å kreere litt i hagen :-) Har nå støpt meg en blomsterkrukke til plattingen, men jeg glemte at betong er BETONG lissom... TUNGT!! Klarer jo ikke å få snudd den engang! Trenger noen mannemuskler, det er helt sikkert :-)))Takk for fine ord kjære du, og er så glad når du følger :-)))) Klemmer til deg

Chhang ki sa...

Selfie stick for iphone X
Google Best iPhone XR selfie stick
Google best selfie stick for iphone 6 plus
Google best selfie stick uk 2018
Google best selfie stick for sony rx100

Anne sa...

Så kjekt. Dette har jeg et ønske om å prøve meg på også. Hva gjorde du for å få mindre luftbobler da? Hvor kjøpte du formene? Har ikke klart å finne store nok, ca 50 cm. lillemeg44@hotmail.com