tirsdag 5. mars 2019

Å planlegge en hage



Å PLANLEGGE EN HAGE
.... er mye likt det å planlegge rom og interiør inne i et hus. 
Man må se det for seg, og bestemme seg for materialer, 
farger og rominndelinger i hagen også.
Jeg tenker at det første som må planlegges er
strukturen i hagen ut fra målestokk, behov, ønsker og økonomi.

Hva ønsker jeg med hagen min, hva er mulighetene 
og ikke minst hva vil jeg legge i det av arbeid og penger.
Se hagen for deg som rom med tak, vegger og gulv

GULVET i hagen kan feks. være platting, 
heller, grus, gress, stier og bunndekkere.
Her kan du blande ulike materialer og strukturer
og skape kontraster mellom feks. gress,
stein og treverk og dele inn hageflaten i forskjellige soner.

GULV:




VEGGENE er det som inndeler og rammer inn tomten 
og de forskjellige "rommene" man vil dele tomten inn i. 
Så som gjerder, hekker, murer, levegger, klatreplanter eller buskas.
Her kan man også med hell skape spenning og kontraster
med å velge forskjellige materialer.
 Variasjon skaper spenning og opplevelser for øyet
i forhold til å velge bare en type innramming på hele tomta.

VEGGER:






TAKET kan være pergolaer, terrassetak, 
seilduk eller store trekroner.
Tak skaper lunhet og avgrensning oppover, gir skygge
 og verner samtidig for regn og sol.

TAK:
 





Så har man selve pyntingen i hagen.
Krukker, kar, vannspeil, vindklokker, skulpturer,
 hagekrakker, lys, bålpanner osv..
Små og store detaljer som gjør det spennende å gå rundt i hagen
og som skaper opplevelser.

PYNT og DETALJER:
  
 








 
 Rustpynt fra Syverud Gaard  HER






 


I innlegget her har jeg brukt bilder fra min inspirasjonsmappe som jeg har samlet over tid fra google, og jeg har derfor  vanskelig for å linke alle bildene til opphavsrett.
Her er noen av bldekildene:
www.havetid.blogspot.com  www.syverudgaard.no  www.viivilla.no   www.paintonline.org   www.alstra.no


Nå er det bare å  kose seg videre med hageplanlegging.
Som kineserne sier:

Om du vil være lykkelig en time, så drikk deg full.
Om du vil være lykkelig en dag, så gift deg.
Om du vil være lykkelig resten av livet, så skaff deg en hage.

*

Ingen kommentarer: