onsdag 7. mai 2014

Superenkelt skjørt sydd på en time


Jeg er i symodus om dagen, og tok meg en tur til Stoff og Stil for å fylle på med noen nytt.  Det er vanskelig å begrense seg når man går rundt blandt alle de flotte stoffene, men til slutt kom jeg meg da hjem med posen halvfull av strechstoffer :-)

Det første jeg begynte på var et enkelt skjørt, som jeg her vil vise fremgangsmåten på.



SLIK  GJORDE JEG DET STEG FOR STEG:
  1. Brett stoffet i to, rette mot rette. Jeg brukte et gammelt tubeskjørt som mal, og la det oppå stoffet og tegnet rundt med skredderkritt. Husk å beregne 1 cm. sømmonn. Beregn også ca 5 cm ekstra både oppe (til løpegang), og nede (til opplegg).  Legg skjørtet dobbelt når du klipper ut for å få sidene helt like.




     2.   Sy sidesømmene med en strekkbar søm beregnet til jerseystoffer. Du trenger ikke å kaste over             sidesømmene, da de fleste jerseystoffene ikke rakner.

    3.   Kast  over over- og nederkantene med en stretchsøm, og brett så øverste kant ned mot vrangen             i den bredden du har beregnet. Nål fast.

    4.   Sy en stretcsøm til løpegang rundt hele, men la det stå igjen en liten åpning til å tre strikken                igjennom.


 



 


    5.   Mål til strikken til passende lengde (ikke stram den for mye i livet når du måler), sett den  på             en sikkerhetsnål, og tre den igjennom løpegangen. Sy den sammen i enden.

  





   6.   Nå står det igjen å legge opp skjørtet. Brett inn en jevn kant mot vrangen, nål fast eller tråkle,
         og sy så en stretchsøm  i jevn avstand fra kanten. 

Volaaaa! 
Da var skjørtet ferdig :-)




1 kommentar:

Tove sa...

Stilig skjørt på en stilig dame.