lørdag 9. juni 2018

Hagevisjoner og inspirasjon


I dette flotte sommerværet vi har om dagen 
er det lett å drømme seg bort i tusenvis av flotte hageideer.
Jeg har hatt en vag ide om hva jeg ønsker for hagen min,
men etter å ha dypdykket i bilder og inspirasjon fra nettet, 
er hodet mitt omtrent på kokepunktet av ideer og ønsker.

Med drømmehuset mitt fulgte det en
ustelt og ganske forvokst hage.
Den er så godt som flat, og er på ca to mål.
Egentlig altfor stor for meg alene,
(det er vel egentlig et luksusproblem)
og jeg må gjøre det beste ut av det,
og prøve å gjøre den så lettstelt som mulig. 
Slik den er nå, er alt gressplen.
  Eller rettere sagt; mose, ugress, stubber og strå.
 Aaaaaltfor mye å klippe og holde styr på!
Planen er å bruke hagens utgangspunkt til min fordel.
Den siden av huset som ligger under noen 
kraftige furutrær som søpler med kongler og barnåler, 
 skal det plantes planter som trives i surjord.
En slags miniskogbunn.
Lyng, blåbær, nåletrær, Rododendron,
bregner og liknende skal få vokse fritt der på baksiden av huset.

Jeg elsker hager som er som forundringspakker.
Der det finnes stier, rom og overraskelser.
Forskjellige materialer i kontrast med hverandre,
og forskjellige linjer.
Det harde mot det myke
 og det kalde rette mot det varme og runde.

Jeg har ikke allverdens midler,
og heller ikke allverdens krefter alene, 
men jeg har 1000 ideer
og visjoner og et tonn med vilje
og motivasjon.
 Ved å ta tiden til hjelp,
 SKAL jeg på et vis få det til !!
 

Her kommer et ras av bildeinspirasjon:

Alle bildene er hentet fra nettet litt hist og her,
så har desverre ingen linker.
Jeg elsker både de stramme, ryddige linjene...


...men også de mykere og mer tilfeldige. 

 Jeg ser for meg en hage inndelt i mange små "rom"...




....bundet sammen med grusganger og stier









En og annen sitteplass i sten, tre eller grus...





 Vannspeil er så fint innimellom det grønne...


 

 

....Tønner og rariteter er sååå kult!...






Jeg drømmer meg bort vekk som sagt, og da var det bare å fylle
sparekontoen og brette opp ermene!

Dette var bare bittelitt av all inspirasjonen jeg har funnet.

Nå må jeg ut i rufsehagen å klippe gress/ugress,
og planene tar form mens jeg åler meg rundt trær og stubber:-)

 SO LONG
HASTA LAVISTA!