mandag 17. november 2014

Vinterens favoritt




 
 Nå går det unna ved symaskinen! 
Er i skikkelig symodus om dagen, 
og det har sikkert noe med været å gjøre.... 
Grått og trist, og en ser jo ikke snurten 
av dagslyset i løpet av dagen. 
Må nok innrømme at jeg overhodet 
ikke er glad i denne måneden. 
Bra det snart er lov å begynne så 
smått å pynte til jul:-)
Hjelper i mørket med litt 
gull og glitter ....og tente julelys.



 
 Da kan jeg si meg fornøyd 
med dette prosjektet, 
og jeg mistenker at 
dette blir mitt favorittplagg 
denne vinteren:-)
God å bruke...ikke for liten, 
ikke for stor og akkurat passe varm. 
Kan pyntes opp eller ned alt ettersom.



 
 Både stoff og mønster er seff kjøpt på 
Stoff og Stil 
(skikkelig bombe!...haha)
Skulle tro jeg var sponset
...men det er jeg altså IKKE;-)




Jeg har droppet de store 
utenpålommene fra mønsteret, 
men har heller sydd sjulte lommer 
i sidesømmene på kåpa.



Slik gjør du:


Merk av på mønsteret der du vil ha lommene, 
og tegn en mal til lommeposer 
som ser omtrent sånn ut....


  1. Klipp ut to stk lommeposer av forstoffet, og to stk av kåpestoffet (rette mot rette)
  2. Sy fast lommeposene til kåpedelene. Forlommen til forstykkene og kåpelommene til bakstykket.
  3. Sy sammen kåpedelenes sidesømmer på vanlig måte, men når du kommer til lommeposene, (lommene vender ut og nåles sammen), så fortsetter du sømmen rundt lommeposen. du syr altså IKKE sammen sidesømmen der lommeposene er festet til kåpa.
  4. Vreng lommeposene inn mot vrangen og press lommesømmene.

Vola` ...der har du "usynlige" 
lommer i hver side:-)




 En liten blingdetalje i nakkebelegget 
inne i kåpa må man vel ha:-)


...og sånn ble resultatet til slutt:


 En herlig fasong som passer til alt
....og stoffet synes jeg bare er helt toppers!
Det loet (drøsset) veeeeeeldig under klipping, 
men pytt pytt,
støvsugeren gjorde jobben etterpå.




 Da kan frua møte vinter`n, 
og ønsker alle en toppeloppers 
god mandag 
og en helt ny uke:-)

Klemmer






Ingen kommentarer: