onsdag 6. januar 2016

Mindfulness


Dag 1 og 2 på Helseheimen.


Jeg er altså HER
...og jeg begynner å bli kjent med rutiner, behandlere og lokaler her nå.
Har til og med funnet bokhylla med bøker og Interiørblader i vestibylen. O'lykke!:)
Mange flotte mennesker som jobber her, gode smil og mye omsorg. Vi blir veldig godt ivaretatt her på huset.
Vi har en timeplan å følge hver dag sammen med gruppa, men har også endel alenetid innimellom.
For meg som er vant til å bo alene og stort sett gjøre som jeg vil, når jeg vil, er det veldig uvant å følge tider og faste oppsatte rutiner. Men jeg kan  helt klart se nødvendigheten av struktur og faste rutiner på dagene mine. Dette må jeg helt klart jobbe mer med når jeg kommer hjem. 
(Mer om dette i neste innlegg)

Var første tur ut med gruppa i går. Som overskriften hentyder, var det fokus på Mindfulness under turen.
Det å være TILSTEDE i nuet uten tanker om gårsdag, morgendag eller hva du skal ha til middag.
Rett og slett bare kjenne etter med sansene dine hva du ser, hører og kjenner akkurat NÅ.
Kommer det tanker, så bare send de pent videre å få fokuset tilbake til øyeblikket. 


* Det finnes alltid et lys i det fjerne *

Det er ikke så vanskelig å være Mindful og tilstede i disse vakre omgivelsene. Et eldorado for sansene å være ute på tur i den vakre naturen her. Se lyset bryte gjennom skyene, kjenne vinden i ansiktet og høre bølgeskvulp mot strandkanten.
Virkelig balsam for kropp og sjel!
Man trenger ikke ha ME for å ha nytte av TILSTEDEVÆRELSE. Alle kan nok trenge å være fullt og helt i NUET innimellom.


* Kropp og sinn hører sammen. Hvis de derimot motarbeider hverandre, oppleves det som stress og splittelse. *


* Har du en Mindful tilnærming til alt du gjør, vil du aldri kjede deg eller føle stress, for du vil oppfatte tilværelsen på en helt annen måte, og sette pris på det som bare ER *


* Å være Mindful vil si å være i en tilstand av årvåkenhet, oppmerksomhet og aksept.
Man er ikke-dømmende, aksepterende og oppserverende, og har en tålmodighet og ro som bare lar tankene passere *


 Du skal kun konfrontere det som er tilstede, og være i det, fremfor å rømme vekk fra det. Pluss at du også skal følge pusten. Kjenne rytmen på pusten din, og puste rolig inn og ut....kjenne at kroppen slapper av. Tilslutt kjenner du nok at pusten går helt ned i magen, og kroppen faller til ro.


* Vi konstaterer at livet er som det er akkurat NÅ *


* Vanligvis ser vi hva vi ØNSKER å se, og ikke hva som faktisk ligger foran øynene våre. Intensjonen er å se ting som de virkelig ER, og ikke hvordan vi VIL de skal være. *
-Jon Kabat- Zinn

Hemmeligheten for ro i sinnet, fred i sjela og en stressredusert tilværelse ser altså ut til å ligge bla. i å være TILSTEDE der du er. Til å akseptere det du er i, og å åpne sansene og ta inn det man SER, HØRER og KJENNER, uten å la tankene bestemme, forstyrre eller styre.

Så lett og så vanskelig, og det er selvsagt ikke mulig å være i det hele tiden.
Øvelse gjør mester, og jo oftere jo bedre. Da har man en nøkkel til å finne RO og være i FLYT.


Bruk sansene, vær fullt tilstede, og send tankene på dør et lite øyeblikk.

* Det er lett å kikke uten å se, og høre uten å lytte, å spise uten å smake, å ikke få med seg duften av fuktig jord etter regn, ja selv det å berøre andre uten å erfare følelsene vi overfører og mottar. *
- Jon Karat-zinn

***

Jeg er plutselig tilbake med nytt innlegg her fra Helseheimen, og da handler det om å finne balanse mellom aktivitet og hvile.
 Så titt gjerne innom om du vil :)



Ingen kommentarer: