lørdag 11. april 2015

Jakke til besvær


 Hei på dere der ute:-)



Det ble visst en liten pause her på bloggen. 
Er en stund siden jeg ga livstegn fra meg nå, 
men det betyr ikke at jeg har ligget på latsiden med symaskinen.  
Nå er det selvsagt vår og sommergarderoben som står på sylista, 
og noen stoffer er kjøpt inn og er klare til 
å forvandles til noe sommerlig og friskt:-)




Øverst i bunken lå dette syrinfargede Linstoffet....
Det er behandlet med ett eller annet, 
så retta på stoffet får en perlemorliknende effekt.
En vårjakke kunne jeg tenke meg, 
og jeg var snar med å finne mønster.

Mønsteret fant jeg i Burda moden nr. 07/2008

Jeg tegnet av mønsteret og tilpasset det til mine mål, 
 ringet bla. nakkelinjen litt mer.
Det jeg da ikke tenkte på var at kragen som 
egentlig skulle være på 
selvfølgelig ville bli for kort!
Det var blunder nr. 1
...og jeg hadde ikke mer stoff til å lage ny.





 ...derfor fikk jakken bli krageløs.
I stedet laget jeg skrabånd av stoffet,
som jeg sydd på i nakkekanten.




 Deretter tuklet jeg i evigheter med løpegangen i sidene.
Den ble for høyt oppe, for lavt nede
...den ble skjev, den ble klumpete.....
Strikken ble for stram, 
deretter ble den jammenimeg for slakk.
Phu, dette var sannelig ikke jakka si altså!!
Den var en millimeter fra å havne i fillehaugen....


 

...men jeg ga ikke opp!
 Bevæpnet med skredderkritt, 
saks og sprettekniv greide jeg tilslutt 
å få løpegangen der den skulle være.



Bak sydde jeg på et silkebånd 
som en gang hørte til en morgenkåpe:-)
Ble litt ok med den sløyfa bak synes jeg :-)





Da ble det jammen jakke på meg likevel! 
 Det gjelder å ikke gi opp. 
Nå mangler det bare knapper, 
så kan vårjakka henges inn i skapet :-)




Neste prosjekt ligger klart.
Det skal bli en kjole med jakke til i marineblått:-)


Ønsker alle som titter innom noen deilige vårdager. 
Vi håper på finvær:-))




Ingen kommentarer: