torsdag 20. august 2015

Simple living.




Selv om det er fine, 
varme sommerdager 
for tiden...ja, neste de flotteste 
i hele sommer, så tikker klokken 
utvilsomt mot høst. 
Det begynner å merkes inne!!



Selv om jeg selvfølgelig både 
har vasket gulv og tørket støv 
gjennom hele sommeren, 
så ser det nå ut som om jeg 
driver en hel farm med hybelkaniner. 
Sand og jord og rufs og tufs 
blander seg med vanlig støv 
inne i kriker og kroker etter 
at jeg har tråkket ut og inn 
fra terrassen en hel sommer. 
For ikke å snakke om alt byggestøvet 
som smetter inn gjennom 
kanaler og ventiler!! 
(Bor på en byggeplass hvor 
blokkene smetter opp i vilden 
sky rundt meg. 
Fjerde sommer på rad 
med anleggsstøy og byggestøv
....ikke akkurat drømmested for tiden....)


Med støvklut og vaskefille i hende, 
ser jeg jo fort at det ikke bare er 
hybelkaninene som har 
formert seg gjennom sommeren. 
Det har også garnbunken, stofflageret, 
kleshaugene og utstyrsskuffene. 
Hjelp, jeg får en følelse av å bli 
overmannet av TING!

Hva gjør man da???
Jo man bretter opp ermene og stålsetter 
seg for den store RYDDESJAUEN!
For det er jo faktisk sånn at jo mer ryddig 
det er rundt deg, 
jo mer ryddig får du det 
oppe i hodet også...og i livet.
I en liten leilighet som min er det desto mer 
viktig for at TING ikke skal 
spre seg og formere seg,
og tilslutt å ta over hele herligheten. 
Hver eneste kvadratmeter.



 

Ser for meg en ryddig høst....
med mye rom, lys og luft rundt meg. 





Nå er jeg fast bestemt! 
Jeg skal kvitte meg med energityvene
.....kvitte meg med ROT. 
Nå skal det (igjen) sorteres, lukes og ryddes
...i skap og skuffer. 
Alt som har ligget ubrukt over lang 
tid skal bort og ut. 
Rutiner skal iverksettes og systemer 
skal innføres. 
Jeg eeeelsker systemer! 
Ihvertfall på papiret :-)

Men dette er slettes ikke gjort 
på en to tre
.... heller ikke i en håndvending, 
og slettes ikke på strak arm! 
Nei her må man ha en strategi. 
En lagsiktig plan, som igjen 
deles opp i delmål. 
(Har lært at delmål er viktig 
for ikke å bli overveldet av 
det stoooore målet. 
Så ikke det hele ender 
opp i ingenting)
Må for all del prøve å unngå å bli 
overveldet av oppgaven, 
så her blir det DELMÅL 
i museskritt.
Litt hver dag er strategien min.
Kjenner jeg meg rett blir det nok 
heller litt i rykk og napp, 
men det er helt greit! 
Da får jeg ihvertfall gjort NOE.
...og som en klok og sindig 
mann jeg kjenner sier: 
*Det er bedre med LITT enn INGENTING!*
...og med mitt eget slagord 
i tillegg som er: 
*Alt med MÅTE*
....må jo dette bli bra til slutt:-)


 


Kanskje jeg skal prøve å dele 
med dere mine ryddegrep 
og ordensstrategier??
Hva synes dere om det....
kanskje kan vi rydde i kor, 
sammen??
Opperasjon ordning og reda. 
Det ville vært flott
....da har jeg selskap;-)
En felles dugned i heim og hytte
....eller er det bare jeg som føler meg 
overkjørt av TING og Tang 
som ikke finner sin plass?
Tipper det er noen av dere som 
kan kjenne seg igjen?


 


 Over litt tid blir gradvis 
skuffer og skap fullere og fullere 
av ting man skaffer seg.
Det er lettere å ta ting INN i huset 
enn det er å få det man ikke 
lenger bruker UT av huset. 
Sånn er det ihvertfall her.
Utrolig hvor jeg får alt fra, 
men en ting her og en ting der 
blir fort altfor mange ting 
på altfor liten plass.


Uansett
....her er mitt mål og min Strategiplan:

 

MÅL:
* Forenkle tilværelsen
* En plass til hver ting
* Skape Lys, Luft, Rom, Orden og god energi
* Finne plassbesparende løsninger
* Sortere
* Kvitte meg med ting jeg ikke lenger 
trenger/vil ha



DELMÅL: 
* Papirer
* Klær
* Sko
* Smykker
* Sminkesaker
* Skjerf/Vesker
* Garn
* Stoffer/Sysaker
* Fotomapper på PC



 


Ja, da er det bare å sette igang da!
Mitt neste innlegg blir om hvordan jeg 
løser problemet med PAPIRER, 
som er første punktet på lista. 
Tjobing!! 
I neste innlegg sees vi over 
papirbunken da... om du vil :-)



LYS - LUFT - RO







3 kommentarer:

Skogsmannen sa...

Jeg sliter selv med papirbunker som vokser ukontrollert. Godt å vite at jeg ikke er alene. Gleder meg til dine avsløringer om hvordan håndtere de. Håper det ikke er lenge å vente, for min situasjon svært akutt. I verste fall må jeg ty til fyrstikker, selv om dette ikke er hensiktsmessig, og ikke går til kjernen av problemet. Mitt siste håp er Lys-luft-ro prosjektet.

Silkeline sa...

Hehehe.....kjære Skogmannen.
Morro at jeg har en medalliert i denne prekære situasjonen. Som du da vet er det slett ingen spøk å gro ned av papirbunker som stadig er i vekst 😯 Jeg har nå løst hele det håpløse problemet...og det uten å bruke fyrstikker! Det kommer et blogginnlegg om hvordan i løpet av denne dag!😀 Så følg bare med!

Silkeline sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.